Pilates

27.12.2019

Cvičebný systém Pilatesova metóda ( pôvodný názov Kontrológia ) vyvinul Joseph Hubert Pilates (1880-1967), 

ktorý bol ako dieťa slabý a chorľavý. Vďaka svojej silnej vôli a chuti do života neustále hľadal cestu ku zlepšeniu svojho zdravotného stavu. Začal športovať - gymnastiku, šerm, box, posilňovanie, plávanie, potápanie, lyžovanie, neskôr sa venoval východným cvičebným metódam - joge a tai-chi. V priebehu rokov sa z neho stal zdravý a silný mladý muž. Na základe svojich skúseností postupne vyvinul vlastnú cvičebnú metódu, v ktorej skombinoval západný a východný cvičebný systém. Jeho cvičebná metóda bola založená hlavne na precíznych a kontrolovaných pohyboch v neoddeliteľnom spojení s vedomým dýchaním a vysokou koncentráciou mysle.

Pilatesove cviky aktivizujú hlboký (stabilizačný) svalový systém, čím odstraňujú svalovú nerovnováhu, zmierňujú bolesti chrbtice a kĺbov a kladú dôraz na správne držanie tela.

Táto metóda koordinuje dýchanie s pohybmi, zlepšuje rovnováhu a flexibilitu, spevňuje oslabené a zároveň naťahuje skrátené svaly, zlepšuje kondíciu, skľudní myseľ a tým samozrejme zmierňuje stres. Naviac zdokonalí a spevní chúlostivé partie strednej časti tela, zbaví vás tukových vankúšikov, pomôže k dlhým, štíhlym končatinám, zlepší držanie tela a naučí vás správnemu dýchaniu.

Pilates má, podobne ako joga alebo tai-chi, povesť šetrného cvičenia, teda patrí do skupiny pohybových aktivít nazvaných BODY and MIND.

Ak si však myslíte, že sa pri ňom nebudte musieť ponamáhať, mýlite sa. Každý pilatesov cvik totiž zapojí celé telo - od hlavy až po špičky prstov na nohách. Na rozdiel od klasického posilňovania sa touto metódou netrénujú a nerozvíjajú len jednotlivé svaly izolovane. Do pilatesovho cvičenia je potrebné zapojiť všetku silu a koncentráciu. Napriek tomu je možné toto cvičenie označiť ako šetrné, pretože pohyby v ňom sú veľmi kľudné a kontrolované. Intenzitu a tempo cvičenia si určujete sami.

Úplné zvládnutie pilatesovej metódy je výsledkom usilovnej práce, zodpovednosti, trpezlivosti a hlavne zamerania sa na rozvoj činnosti hlbokých svalov, čo napomáha vytvárať nové, zdravé, správne stereotypy pre bežný život, prácu či šport.

Pilates je však oproti iným metódam aj veľmi jednoduchý. Žiadne zložité choreografie, žiadne nekonečné počítanie, žiadne unavené a spotené telo, len sústredený hlboký nádych a výdych. Z cvičenia neodchádzate unavení, ale nabití energiou. Bez trápenia získate pevnejšie a pružnejšie telo, ploché brucho, lepšie držanie tela, vyššie sebavedomie.

Pre stopercentnú účinnosť cvikov je však veľmi dôležité, aby ste cviky cvičili technicky správne a v plnom rozsahu. Preto sa doporučuje naučiť sa cviky najprv pod dohľadom vyškoleného inštruktora, ktorý prispôsobí obtiažnosť a tempo vašej kondícii. Kto sa naučí pilatesove princípy pod odborným vedením, môže cvičiť aj sám, doma, na dovolenke alebo služobnej ceste. Pilatesove cviky vás naučia kontrolovať svoje telo a privedú k tomu, ako mať spevnené svaly centra tela celý deň. Pri cvičení pilates si uvedomíte aj také svaly, o ktorých ste predtým ani nevedeli. Pilates nie je len opakovanie cviku po cvičiteľovi. Dôležité je pochopiť princíp cvičenia, a to sa zo žiadnej knihy nenaučíte.

Metódu Pilates v súčasnosti už využívajú aj fyzioterapeuti a odporúčajú lekári pri zdravotných problémoch s chrbticou, s kĺbami, či celým pohybovým systémom a cvičia ju pacienti po úrazoch a s rôznymi zdravotnými problémami. Z dôvodu, že cviky pilates vás naučia držať spevnené telo počas celého dňa, odborníci odporúčajú ako pokračovanie rehabilitačnej liečby práve pilates.

Sto rokov úspešnej existencie je zárukou, že cviky, ktoré túto dobu prežili, skutočne pomáhajú a nemajú žiadne vedľajšie účinky.

Cvičenie Pilatesovej metódy  je vhodné pre každého - je určené mladým i starým, fyzicky aktívnym i neaktívnym jedincom. Doporučuje sa hlavne pre:

  • športovcov, umelcov a tanečníkov, pre ktorých je dôležitá koncentrácia a kondícia;
  • počítačových operátorov , manažérov a hudobníkov ako prevencia napätia v krku a ramenách;
  • tenistov, golfistov, hokejistov, plavcov, lyžiarov, ktorí jednostranne zaťažujú len určité svalové skupiny;
  • pacientov ako pokračovanie rehabilitačnej liečby;
  • ľudí s chronickými bolesťami chrbtice;
  • ľudí s nadváhou, so záujmom o prevenciu celulitídy a osteoporózy;
  • tehotné ženy a ženy po pôrode.