Špirálna stabilizácia chrbtice 

24.01.2020

Cvičenie na chrbticu podľa MUDr. Richarda Smíška

Toto cvičenie vznikalo v priebehu 30 rokov zbieraním praktických športových skúseností a odborných lekárskych poznatkov MUDr. Richarda Smíška a jeho blízkych spolupracovníkov. 

 Je to dômyselný systém cvičení so špeciálnym elastickým lanom zameraných na aktivizáciu a prepojenie svalových špirál, ktoré vyrovnávajú chrbticu do stredovej línie a vyťahujú ju dohora. MUDr. Smíšek a jeho kolektív spojili vedomosti z medicíny a športu a podarilo sa im vytvoriť vysoko účinný pohybový program, ktorý využíva unikátny objav "špirálnej stabilizácie chrbtice". Jedná sa o súčasné prepojenie stabilizačných svalov v celom tele v priebehu optimálne koordinovaného pohybu. Tak sa vytvorí dynamický stabilizačný svalový korzet. Metóda SPS - špirálna stabilizácia chrbtice - predstavuje série posilňovacích a naťahovacích cvikov pre celé telo. Cvičí sa proti miernemu odporu pružného lana, čím sa dosahuje správna koordinácia svalov celého tela. Nenáročným a efektívnym cvičením sa postupne a nenásilne posilňuje celý svalový korzet. Výsledkom je zdravá funkčná chrbtica, ktorá sa stáva odolnou proti mechanickým príčinám zaťaženia.

Cvičenia znižujú bolesti chrbtice a liečia ich príčiny. Urýchľujú liečbu akútnych a umožňujú liečbu chronických bolestí chrbtice. Sú účinnou súčasťou liečby skoliózy. Výrazne zmierňujú bolesť a napomáhajú dosiahnuť stabilitu pri artróze bedrového i kolenného kĺbu. Dosahujú výborné výsledky pri hernii medzistavcových platničiek. Zabezpečujú svalovú rovnováhu a prirodzenú koordináciu pohybu.

Liečenie - hernie medzistavcovej platničky, ťažkostí po operácii chrbtice, skoliózy, chronických bolestí chrbtice spôsobených nesprávnym pohybovým stereotypom

Prevencia - pracovného a športového preťaženia, vzniku nesprávnych pohybových vzorcov

Kondícia - pre športovcov.

Tento pohybový program používa v každom cviku naraz všetky dôležité prvky: posilovanie, relaxáciu, koordináciu, nácvik rovnováhy. Cvičenie vyrovnáva chrbticu do strednej línie a vyťahuje ju dohora. Tak vzniká vysoko efektívna regenerácia medzistavcových platničiek pri sedavom zamestnaní alebo náročnom športe. Cvičenie sa prispôsobuje kondícii jednotlivcov.

Žiaci, študenti, mládež - Cieľom cvičenia je regenerácia po dlhom sedení v školských laviciach. Cvičenie je prevenciou vzniku slabého a nesprávneho držania tela, hyperkyfózy, hyperlordózy, skoliotického držania tela (prevencia vzniku skoliózy). Cvičenie je možné začať už od 6. roku dieťaťa.

Športovci - Rýchly nástup aktivity stabilizačných svalov zlepší cit pre rovnováhu a zároveň ochráni chrbticu a kĺby pred preťažením. Strečing s aktívnou relaxáciou naťahovaných svalov umožní dosiahnuť omnoho väčší rozsah pohybu a uvoľnenie napätia svalov. Cvičenie zvyšuje kondíciu športovca a pomôže mu udržať si zdravie formou prevencie.

Stredný vek - Cvičenie obnoví svalovú rovnováhu, uvoľní bolestivé svalové napätie po sedavej práci alebo po jednostrannom zaťažení a optimalizuje pohybovú koordináciu. Výsledkom pravideľného cvičenia je menej práceneschopnosti z dôvodu bolestí chrbtice a nosných kĺbov.

Seniori - Pri cvikoch pre seniorov upravíme poruchy a rozsah pohybu v ramennom pletenci, posilníme šikmé brušné svaly a relaxujeme šiju. Potom stabilizujeme trup a panvu a nakoniec postupne zvládneme koordináciu a stabilizáciu chôdze. Cieľom je bezbolestná aktívna staroba a zvládnutie stabilnej chôdze.

Viac sa dozviete na https://www.spiralstabilization.com/cz